Wanneer bescherm je een kind

Wanneer bescherm je een kind?

Bescherm je een kind zodat het zich veiliger voelt? Bescherm je een kind zodat er meer veiligheid aanwezig is in zijn of haar ontwikkeling? Bescherm je een kind om jezelf een veilig gevoel te geven of misschien zodat je kind minder angst heeft of dat jij minder angst hebt.

Talloze redenen zijn er te bedenken waarom je een kind zou beschermen. Daarnaast is natuurlijk ook de vraag: Wat is beschermen? Is dat een kind omarmen of is het je kind bewust weg houden uit bepaalde situaties? En misschien een beetje een gekke vraag: Kun je een kind ook beschermen tegen beschermen?

Ik koppel deze vragen graag aan de motorische ontwikkeling.

Praktijkverhaal

Eva bleef mooi op de grond! Ze stond in een het midden van de speeltuin op van die prachtige rubberen tegels (ook zo’n mooie discussie trouwens, wel of geen rubberen tegels?). In het midden een mooi klimtoestel met een glijbaan. Haar broer duwde haar letterlijk richting het klimtoestel. Hij snapte het gewoon niet dat ze er niet op durfde. Eva barst in tranen uit. Moeder kwam direct op haar af en troostte haar. Langzaamaan werd Eva weer rustig en moeder adviseerde haar om een mooie tekening te gaan maken met stoepkrijt.

en toen…

De volgende dag kwam Eva weer in de speeltuin. Dit keer was haar broer er niet bij en was ze alleen met haar vader. Eva had een hoop geleerd gister van haar ervaring. Ze twijfelde dan ook geen moment en begon direct weer met kleuren op de stoep. Na een tijdje probeerde vader haar met een rustige stem mee te nemen naar de glijbaan. Eva reageerde voor haar doen zeer direct met een NEE. Tenminste, ze zei geen nee, maar bedoelde vooral nee door zich weer terug te draaien naar haar tekening en niet op de vraag van haar vader in te gaan. Vader stelde voor om één keer van de glijbaan te gaan en  ondanks dat Eva niet reageerde tilde hij haar op en zette hij haar direct bovenaan de glijbaan, klaar om te glijden. Eva huilde niet alleen, maar schreeuwde het uit. Vader schaamde zich, maar niet direct voor zijn eigen handelen, maar meer voor het volume van zijn kleine Eva waarmee ze de buurt even liet weten wat haar vader wel niet gedaan had.

De volgende dag had Eva veel geleerd. Ze ging niet meer naar de speeltuin en ging in de achtertuin met stoepkrijt tekenen.

Motorische ontwikkeling en spelontwikkeling Eva

De fijne motoriek van Eva is inmiddels goed geoefend. Ze tekent vaak en kan zichzelf goed vermaken. Ze speelt uren alleen. Dat is ook veilig voor haar want zo heeft ze nooit de discussie of ze iets zou gaan doen wat ze misschien niet wil. Klimmen kan en wil ze vooral niet. Moeder geeft aan dat ze dat geen ramp vindt. Zelf hield ze ook niet van klimmen vroeger en je kunt jezelf ook goed pijn doen als je uit zo’n klimtoestel valt. Haar broer is er al een paar keer uit gevallen en mijn hart zit steeds in mijn keel als ik hem weer zie gaan.

Vasthouden of loslaten

De discussie vasthouden of loslaten is wederom geboren. Voor Eva is het belangrijk om nieuwsgierig te blijven naar de wereld om haar heen, vooral nieuwsgierig zijn naar het onbekende. Een aangeboren eigenschap die vrijwel ieder kind heeft. Deze eigenschap is ook nodig om te blijven leren. Vallen hoort erbij. Eva zal niet alleen het schoolplein gaan mijden, maar zal in andere onbekende situaties ook minder snel initiatief nemen. Ze mist immers succeservaring in het aanleren van nieuwe vaardigheden.

Hoe zit het dan met haar broer?

Haar broer Tom heeft geen moeite met opzoeken van spanning. Hij kan er niet genoeg van krijgen. Tom kan zelfs met zijn ogen dicht oversteken, staan op de wipwap, een handstand met landing plat op je rug en hij kan in het verkeer fietsen terwijl hij om zich heen kijkt en zijn stuur niet vast heeft. Bizar dat hij nog maar 3 keer op de eerste hulp is beland. Moeder geeft aan dat hij soms zo hard valt en dan gewoon weer op staat en niet eens hoeft te huilen. Zijn pijngrens is enorm hoog en dat is maar goed ook, want anders had hij de hele dag pijn gehad. Aan de andere kant had dat hem dan misschien wat meer afgeremd. Moeder probeert hem te beschermen maar hij luistert niet. Als je hem even niet in de gaten houdt steekt hij zo de busbaan over. Tom heeft een duidelijk kader nodig en kan deze zelf niet goed plaatsen.

Zijn grofmotorische vaardigheden zijn redelijk. Hij heeft veel kracht en snelheid, maar weinig lichaamsgevoel en heeft moeite met het doseren van zijn snelheid en kracht. Hij speelt veel samen en is geliefd bij andere jongens omdat hij altijd alles durft. Bij het voetballen heeft hij soms nog wel letterlijk en figuurlijk aanvaringen met andere kinderen doordat hij te hard speelt en anderen pijn doet.

Tips voor ontwikkeling Eva

Zo te zien lijkt Eva wat op haar moeder en Tom wat meer op zijn vader, maar dat is meer een conclusie dan een oplossing. Wellicht herken je zelf ook wel één van je kinderen in dit verhaal of misschien een buurjongen of buurmeisje. De vraag ‘wanneer bescherm je een kind’ blijft lastig en ook persoonlijk. Ondanks dat heeft je keuze enorm veel effect op de ontwikkeling van je kind. Bij kinderen met grote angst is het goed om kleine stapjes naar nieuw te maken. Eva zal eerst weer naar staand spel moeten. Dit kan al door een bal over te gooien. Springen, hinkelen, huppelen en misschien fietsen(ligt aan de leeftijd en aan wat ze al kan), dit zijn mooie opstapjes naar klimmen. Succes in nieuwe vaardigheden is een ongekend populaire drug voor kinderen. Zo krijg en hou je ze weer in beweging.

Tips voor ontwikkeling Tom

Tom zou vaker spel kunnen gaan spelen waarin hij moet doseren. Dit zou je staand en lopend kunnen oefenen door spelletjes op één been te doen of over een stoeprand te lopen. Het aanvoelen en aansturen van je lijf is zeer belangrijk. Niet alleen om niet te vallen, maar ook om uit onveilige situaties weg te blijven en om minder snel conflicten te hebben met leeftijdsgenootjes. Tom zal waarschijnlijk zittende opdrachten saai en vooral moeilijk vinden. Hiervoor heeft hij waarschijnlijk teveel onrust in zijn lijf. Toch zou een spelletje jenga of toren van pisa aan tafel goed zijn om zijn spanningsboog en gerichte aandacht te trainen. Denk er aan dat zo’n spelmoment ook niet zo lang hoeft te duren. Zo lang als hij aan kan. Het belangrijkste is wederom: Succeservaring opdoen in nieuwe vaardigheden zorgt dat hij in beweging komt en blijft. Of in het geval van Tom, dat hij leert doseren.

Tot slot

Beschermen is een fantastisch middel om als ouder of als leerkracht in te zetten bij een kind. Onderschat niet de kracht van dit wapen! Het beïnvloed vaak het (spel)gedrag bij een kind.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *